Naar de Homepage
Naar over Liedmachien
Naar tv programma's
Naar handleiding
Naar muziekonderwijs
Naar homepage
OVER LIEDMACHIEN Naar disclaimer Naar colofon Naar help
  Een multimediaal project kunstzinnige oriëntatie
  cd-hoesje Al sinds 1997 maken veel kinderen en leerkrachten met plezier gebruik van 'Liedmachien'. In de televisieprogramma's leerden bekende Nederlandse artiesten de kijkers in tien minuten een nieuw lied aan en werden muziekinstrumenten bekeken en beluisterd. Deze beproefde formule zetten we door in de nieuwe reeks.
Nu het vak 'muziek' echter onder 'kunstzinnige vorming' valt, steken we Liedmachien qua inhoud én vormgeving in een nieuw jasje; naast zingen komen beeldende kunst, dans én muziekinstrumenten aan bod.

Liedmachien is méér dan een televisieprogramma. Er hoort ook lesmateriaal en een uitgebreide internetsite bij. Deze multimediale aanpak biedt u als leerkracht de mogelijkheid om Liedmachien op een verantwoorde en effectieve wijze in uw lessen te integreren. In dit totaalpakket komen zingen, beeldende kunst, dans en muziek op de volgende manier aan bod:
  Zingen
  Alles anders, niets is wat lijkt....
  1. Op televisie
    In elke aflevering van 10 minuten leert een bekende Nederlandse artiest de kijkers één nieuw lied aan. Hiertoe wordt het lied in totaal 3 x gezongen, waarbij kinderen (de kijkers) uitgenodigd worden om mee te zingen:

    a. Voorzingen, luisteren
    Na een algemene introductie zingt een bekende Nederlandse artiest of tv-persoonlijkheid het betreffende liedje een keer voor. In elk programma treedt weer een andere BN'er op.

    b. Oefenen
    Vervolgens worden de moeilijke delen van het lied apart geoefend. Kinderen in de klas kunnen al proberen mee te zingen.

    c. Meezingen
    Aan het eind van de aflevering wordt het lied nog een keer geheel gezongen. Nu begeleid door beelden uit Kunstmachien en een dans. De tekst van het lied verschijnt weer bovenaan in beeld, zodat iedereen mee kan zingen.

  2. Op internet
    Alle liedjes die in de Liedmachienafleveringen worden aangeleerd, vindt u op internet terug in de 'Liedbox'. De liedjes zijn niet alleen te beluisteren, maar ook mee te zingen met een begeleidingsversie. De tekst kunt u printen en zelfs de muzieknotatie is voorhanden.

  3. Lesmateriaal: cd en Liedmachienmap
    Op de Liedmachien-cd staan alle 10 de liedjes, inclusief begeleidingsversies. In de Liedmachienmap (A4) vindt u de liedteksten én muzieknotaties. Deze map biedt tevens de mogelijkheid om alle Liedmachieninformatie te verzamelen en naar believen aan te vullen. Dit materiaal is te bestellen via het bestelformulier in de Schooltv-gids, telefonisch via 0900-1344 (20 ct. per min.) of via internet.
  Beeldende kunst: (Kunstmachien)
  Kunstmachien
  1. Op televisie
    In elk tv-programma wordt, na het oefenen van het lied, aandacht besteed aan een bepaalde kunstuiting. Die kunstuiting is thematisch direct gerelateerd aan de tekst en/of de muziek van het betreffende lied. Belangrijk hierbij is dat elk voorbeeld vertaald kan worden naar de klassensituatie, zodat in de klas naast zingen ook 'gekunst' kan worden.

  2. Op internet
    Op de Liedmachiensite vindt u bij elke aflevering uitgebreide lesbrieven en -suggesties voor het zelf maken van de kunstwerken, die op tv te zien waren. Klik daarvoor in de menubalk op 'handleiding'. U treft daar ook achtergrondinformatie aan over de betreffende kunststroming.
    De redactie van deze items is verzorgd door Giny Jans, docent kunstzinnige vorming in het basisonderwijs. Samen met de leerlingen van groep 5 t/m 8 van OBS 't Kompas te Dedemsvaart, testte zij elk 'kunstwerk' in de praktijk. Mede door haar inspirerende aanpak zijn de gemaakte kunstwerken boven verwachting mooi geworden.

    Bij ieder lied-kunstwerk-combinatie heeft zij een voorleesverhaal bedacht en een aantal bronnen vermeld. Het verhaal vertelt een en ander over de stroming, kunstenaar of exponent en over de opdracht. De bronnen dienen als extra informatie voor u of als achtergrondinformatie voor de leerlingen. Door de bronnen te gebruiken als aanvulling op de kunst- en cultuurlessen ontdekken leerlingen zelf wat een bepaalde stroming inhoudt, welke kunstenaars erbij horen en wat deze kunstenaars maken.

    Voor de uitwerking van de opdrachten is zoveel mogelijk gekozen voor het werken met kosteloos materiaal. De aanpak is projectmatig. De ene opdracht vergt meer tijd dan de andere. Er werd aan iedere opdracht meerdere keren gewerkt. Daarom is het belangrijk ruimte te reserveren om de creaties tussentijds weg te kunnen zetten.

    De opdrachten kunnen het beste in groepen van 4 tot maximaal 8 leerlingen uitgevoerd worden. Daarbij is hulp van ouders of onderwijsassistentes onontbeerlijk.
    Leerlingen kunnen op een behoorlijk niveau werken en bezitten genoeg fantasie en creativiteit. 'Voorbeelden' werken zeer inspirerend, ook van plaatjes of foto's! Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden.

    Bij de uitvoering gaat het vooral om het stimuleren van de creativiteit van de leerlingen. Een voorbeeld moet alleen de eigen ideeën van de leerlingen op gang helpen. In principe is ieder idee goed. De leerling bepaalt zelf wat hij of zij 'mooi' vindt. Het allerbelangrijkste is, dat de leerling voldoende ruimte en tijd krijgt en plezier heeft in waar hij of zij mee bezig is. Door alle gecreëerde kunstwerken op school te exposeren, kunnen de overige leerlingen, docenten en ouders er ook van genieten!
  Dans
  Leren dansen met Liedmachien
  1. Op televisie
    Tijdens het zingen van het lied is onder in beeld telkens een dans te zien in stripvorm. Studenten van de Hoge School voor Muziek en Dans te Rotterdam hebben deze dansvoorbeelden ontworpen en uitgevoerd. Ze zijn speciaal ontwikkeld om kinderen op ideeën te brengen. Zo kunnen leerlingen dansen tijdens het zingen van het lied in de klas.
  2. Op internet
    Informatie en aanwijzingen bij de verschillende 'dansen op maat' vindt u in de betreffende handleiding op de internetsite.
  Muziekinstrumenten
  Percussie-instrumenten
  1. Op televisie
    De instrumenten die het lied begeleiden komen in de televisieafleveringen af en toe ook in beeld. Dit is louter ter illustratie, er wordt weinig informatie gegeven over het instrument. Wel kan het een aanleiding zijn om er later, tijdens de les, dieper op in te gaan.
  2. Op internet
    In de handleiding op de Liedmachiensite treft u meer informatie aan over het muziekinstrument.
Naar de Liedbox