Schooltv Beeldbank

De onderzeeboot

Met een onderzeeboot kun je lang onder water blijven

Lucht is heel belangrijk voor de bemanning. Maar ook voor het stijgen en dalen van een onderzeeboot.

Voor:
VO, klas 1 - VO, klas 2
Lengte:
5:47 minuten
Online tot:
Onbeperkt
Vakgebied:
VO: Techniek > Techniek > Constructies
Waardering:
38 beoordelingen - 10460 keer bekeken
URL
?
?

Wat is dit?

Dit is een link naar de pagina waar deze clip op staat. Deze kan je kopiëren en in een presentatie, digitale les of website plaatsen.

EMBED
?
?

Wat is dit?

Dit is een stukje code waarmee je de speler met clip in een webpagina kan opnemen. Copieer de code en plak het exact zo in de HTML-code van de pagina.

POPUP
?
?

Wat is dit?

Deze link is om de clip in een pop-up te tonen, een kleiner venster boven je pagina. Handig als je de clip niet in de pagina wilt zetten met EMBED.

Trefwoorden

Letterlijke tekst uit de clip

77 meter, je moet hem terugtrekken. Ik vind het moeilijk man! Het is echt moeilijk. Een duiker neemt lucht mee in flessen op zijn rug, daar kan je enkele uren mee onder water blijven. Maar je kan niet diep. In een onderzeeboot kan het wel. De lucht hier wordt niet alleen gebruikt om adem te halen, maar ook om lager en hoger te gaan in het water. Onder water, we gaan hem helpen. 500 bijvullen. 500 bijvullen. Het (…) wordt bijgevuld. Zorg dat je er niet doorheen schiet hè. Roerganger, kijk naar je roeren! Roerganger, 15 graden achterover! Maximaal trekken! (…) is niet meer te houden, ik (…) ballasten. Onderwater. (…) Roerganger, meld dieptes! 50, 49, 48. Let op je helling. Dit is teveel! 25 meter diepte. 20, 19, 18. 14 meter. 13. Nou, kom op, nog steeds meer rijzen! (…) Centrale, we zijn boven water gekomen en is de lekkage gestopt. Deze simulator wordt gebruikt om te leren varen met een onderzeeboot. Eerst maar eens beginnen met mijn rijbewijs! Dit is een dwarsdoorsnede van een onderzeeboot. In de wand zijn de ballasttanks gevuld met lucht. Om te kunnen duiken laat de bemanning lucht uit die ballasttanks lopen. En dan stroomt er aan de onderkant water in. Net als bij deze bloempot. Als ik het gaatje afdek met een papiertje, dan zul je zien, dat ie op het water blijft drijven. Maar trek je het papiertje eraf, dan zakt ie als een baksteen naar beneden! Het komt, omdat er lucht ontsnapt en het water erin stroomt. En omdat water zwaarder is dan lucht, dan zakt het naar beneden. Maar er gebeurt nog wat: de bloempot heeft de neiging om te rollen zodra ie zinkt. En om dit bij een onderzeeboot te voorkomen, wordt ie horizontaal gehouden met behulp van trimtanks, om de boot naar het oppervlak te brengen wordt de lucht vanuit de cilinders in de ballasttanks geblazen. De lucht duwt het water eruit, de boot wordt lichter en stijgt op. Wat is jouw functie eigenlijk? Ik ben Matroos Operationele Dienst en ik ben onder andere roerganger. Dat is wat ik net ook in die simulator heb gedaan, maar ik vind het wel moeilijk hoor. Het is ook lastig, het duurt ongeveer anderhalf jaar om het onder de knie te krijgen. Maar doe diep kan deze boot eigenlijk gaan? Dat is eigenlijk geheim, maar ik kan wel zeggen, dat we dieper kunnen dan 200 meter. Hoe lang kan je onder water met zo’n boot? Nou, als het aan de brandstof zou liggen, zouden we bijna anderhalf jaar onder water kunnen blijven! Anderhalf jaar? Ja. Onze boot, die wordt aangedreven door een grote elektromotor. Die elektromotor, die heeft stroom nodig om te kunnen draaien, en die stroom, die komt uit twee hele grote batterijen en die batterijen, die moeten af en toe opgeladen worden. Dat doen de dieselmotoren. Maar dieselmotoren te kunnen laten draaien, heb je brandstof nodig en lucht. En die brandstof, die slaan we op in tanks en daar is ongeveer genoeg van aan boort voor bijna anderhalf jaar. Maar gebeurt dat dan ook echt of…? We varen maar maximaal vijf weken, omdat je maar een beperkte hoeveelheid voedsel mee kunt nemen vanwege de krappe ruimte. Hij blijft dus vijf weken onder water? Ja. Ik zou echt gek worden! Als een onderzeeboot voor langere tijd onder water moet blijven, dan moeten we zo nu en dan de lucht verversen. Dat doen we door middel van snuiveren. “Snuiveren”, wat is dat? Snuiveren is eigenlijk gewoon een grote snorkel boven het wateroppervlak, die wordt gebruikt om lucht van buitenaf naar binnen in de boot te zuigen. Die lucht, die wordt gebruikt om de lucht aan boort te verversen en de cilinders te vullen door middel van deze compressoren. En wanneer weet je nou dat er minder zuurstof in de lucht zit? Als we voor een langere tijd niet kunnen snuiveren, dan moeten we het doen met de lucht die we hebben. Als we teveel CO2 uitademen, dan vergiftigt dat het lichaam. Dus die bewaarders, die moeten we goed in de gaten houden en dat kunnen we hier doen. Als het CO2-gehalte in de lucht toch te hoog wordt, hebben we nog een speciaal filter om CO2 uit de lucht te halen. Ja, logisch, je kan niet effe een raampje openzetten hè? Nee, maar wat we wel hebben is: als het zuurstofgehalte te laag wordt, dan kunnen we zuur-stofkaarsen aansteken. Kijk: dat is nou een zuurstofkaars. Als we die ontsteken, dan ontstaat er door een scheikundige reactie zuurstof in plaats van dat ie zuurstof verbruikt. Maar waarom zet je er dan geen planten in, die maken toch ook zuurstof? Nou, dan zou je wel heel veel planten moeten hebben en daar hebben we geen ruimte voor. En een plant heeft ook zonlicht nodig en dat hebben we hier ook niet. Logisch. Waarom zijn er eigenlijk zoveel brandblussers? Omdat brand het grootste gevaar is aan boort van een onderzeeboot. Brand verbruikt al je zuurstof en de luchtkwaliteit wordt heel snel minder. Dus die brand moet zo snel mogelijk uit. En daarom hangen er hier zoveel brandblussers dat er altijd wel eentje dichtbij je hangt om een brand snel te kunnen doven. Oef, wat een schip hé! En dit gaat allemaal onder water, niet te geloven!

Zoek een clip

Bekijk ook eens

Schoon drinkwater in Niger
Schoon drinkwater in Niger
Hoe kom je eraan?
Beeldbank - 20081204_water02
Rioolwaterzuivering
Hoe wordt ons afvalwater gereinigd?
Zeeleeuwen
Zeeleeuwen
Wat een acrobaten!
?

Lees ook eens

?

Wat is dit?

Hier vind je achtergondinformatie van Eigenwijzer.
Eigenwijzer is de site van schoolTV voor je werkstuk, spreekbeurt en andere opdrachten.

EW Zeewier
Zout water
Je kunt het maar beter niet drinken

Het overgrote deel van het water op aarde is zout. In dit zoute zeewater leven erg veel planten en dieren.

een klets water
De wereld schreeuwt om drinkwater
Meer dan één miljard mensen hebben geen schoon drinkwater

De aarde bestaat voor het grootste deel uit water. Hiervan is maar een klein percentage geschikt voor drinkwater. Mensen kunnen niet leven zonder water. Tot de dag van vandaag hebben 1.1 miljard mensen in de wereld nog steeds geen toegang tot schoon, veilig drinkwater en dit aantal kan alleen nog maar toenemen door de schaarste aan drinkwater.

Paling
Aalscholver en de paling
De jager en de prooi

Ken je die stokken in het IJsselmeer en Waddenzee? Hier proberen vissers palingen te vangen. Maar de mens is niet de enige die achter deze glibberige dieren aanzit. De aalscholver is ook vaak op deze stokken te vinden. Maar daar heeft hij ook een andere reden voor.

Zeilboot
Zeilen
Er is een verschil tussen een zeilboot en een gewone boot

Sommige mensen kunnen erg genieten van het varen een boot, terwijl anderen het helemaal niets vinden. Alleen het zien van de golven zorgt bij hen al voor zeeziekte. Toch zijn er ook genoeg mensen die hier totaal geen last van hebben en maar al te graag kiezen voor het ruime sop.

drijven en zinken
Druk van het water

Sommige voorwerpen blijven drijven, andere niet. Een steentje zinkt meteen als je het in het water gooit, terwijl een plank blijft drijven. Dat komt omdat de dichtheid van die voorwerpen verschillend is.